Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Vlieg er eens uit

Tijdens de huidige weersomstandigheden voel ik nauwelijks de behoefte om er eens uit te vliegen. En dan lees ik vanmorgen ook nog, dat de copiloot in een vliegtuig op korte termijn gaat verdwijnen (Tel.21/7). Volgens de ‘deskundigen’ hebben we over enkele jaren zelfs geen piloot meer nodig. Alles wordt dan ‘op afstand’ bediend.

Als u dan na een geslaagde landing klapt, dan klapt u dus voor een computer. Momenteel rijden er al auto’s zonder chauffeur, maar ook hiermee gebeuren ongelukken. De computer kan veel overnemen, maar niet alles. En wat te denken van al die zogeheten ‘hackers’ in de tegenwoordige digitale wereld?

Eerlijk gezegd gaat het mijn voorstellingsvermogen te boven. Een cockpit met al die honderden knopjes, metertjes, schakelaars en handles is straks helemaal niet meer nodig. U stapt, samen met 400 andere mensen, in een omhulsel van aluminium met vleugels eraan en ‘ergens’ zit iemand op afstand die de taken van de piloot overneemt.

Dat is dus de nieuwe ‘flight commander’ buiten het vliegtuig. Misschien worden de stewardessen ook wel afgeschaft en krijgen we korting als we ons eigen broodtrommeltje meenemen. Het vliegtuig wordt dan werkelijk een op afstand bestuurde luchtbus.

Als de ‘besturing’ ergens boven de Atlantische Oceaan of boven Kirgizië door hackers wordt overgenomen, heeft u pech. Ook kan de digitale flight commander die ergens op aarde met z’n computer zit te pielen, dan niets meer voor u doen. Eventuele luchtzakken waar de luchtbus onderweg in terechtkomt, zult u voor lief moeten nemen. “This is your captain speaking” komt te vervallen, want er is immers geen captain meer.

Ik heb al iemand horen zeggen, dat ik het moet vergelijken met de trein, maar dan zonder rails en op tien kilometer hoogte. Ik ben ervan overtuigd, dat ook de machinist op enig moment als overbodig wordt gezien. ‘We’ kunnen het immers allemaal per computer besturen?

Ook met vliegtuigen en andere vervoermiddelen die door vakkundig personeel worden ‘bestuurd’, gaat er wel eens ‘iets’ fout. Er worden zelfs tv-programma’s over gemaakt. Je ziet daarin acteurs die op realistische wijze de rol van de bemanning hebben overgenomen. In een aantal gevallen kan de ‘black box’ achteraf ‘vertellen’ wat er fout is gegaan.

Natuurlijk willen we liever helemaal geen ongelukken. Maar ik ben ervan overtuigd, dat het ook met digitale besturing op afstand niet valt te voorkomen. Hoewel ons hele leven zo langzamerhand is gedigitaliseerd, gaat er toch ‘af en toe’ iets fout. We kunnen praktisch alles, maar het is nog steeds een groot, dan wel onoplosbaar probleem om het teveel aan tandpasta dat je per ongeluk uit je tube hebt geknepen, er weer in te krijgen.

‘Perfecte’ systemen van digitaal betalen, telefoneren, internetten en overige digitale communicatie blijken op de meest onverwachte momenten niet te werken. Als het systeem na verloop van tijd dan weer doet wat het moet doen, kunnen we lezen dat er een grote storing is geweest. Maar het kwaad is dan al geschied.
Zijn de systemen gehackt door de Russen? Andere kwaadaardige hackers? Of door een uiterst intelligent jongetje (of meisje) dat met digitaal gepriegel complete digitale systemen weet te ontregelen?

Het blijkt tegenwoordig allemaal mogelijk te zijn. Niet omdat ik het zeg, maar ‘gewoon’ omdat het al gebeurt! En dan kom ik weer terug op m’n ‘luchtbus’ die, gevuld met vracht, brandstof en 400 passagiers, al gauw 400.000 kg weegt. En dat geheel moet ‘straks’ dus zonder deskundig personeel aan boord en uitsluitend via een joystick vanaf de grond van A naar B worden gevlogen?

We zouden dit niet moeten willen. Het is al erg genoeg dat er, ook met deskundig personeel, ongelukken plaatsvinden. De kans dat mijn huis afbrandt is bijzonder klein, maar toch voel ik geen behoefte om mijn brandverzekering op te zeggen. Bij het vervoer van mensen, zeker bij grote aantallen, zijn ALTIJD professionals aan boord nodig. Alleen al om mogelijke calamiteiten onderweg tot een minimum te beperken. Calamiteiten die niet vanaf een digitaal systeem aan de grond kunnen worden opgemerkt.

En dan nog even iets over die Schiphol-woordvoerder die ons met droge ogen liet weten, dat voor het zogeheten Kiss & ride systeem (‘brengers’ die passagiers ‘voor de deur’ van Schiphol afzetten) moet worden betaald, mede omdat het milieuvervuilend zou zijn.

Beste mensen; we hebben het over een locatie (Schiphol) waar elke dag ruim 1300 vliegbewegingen plaatsvinden (starten en landen) en waarbij we moeten bedenken, dat elk startend vliegtuig gemiddeld 10 tot 12 liter kerosine per seconde verstookt. En dan zouden de ’brengers’ de milieuvervuilers zijn?

Schiphol is een locatie vanwaar jaarlijks 80 miljoen mensen worden vervoerd. Een locatie met jaarlijks 500.000 vliegbewegingen. Dat dit onherroepelijk gevolgen heeft voor het milieu, zal niemand ontkennen. Maar om dit nu de ‘brengers’ aan te wrijven en rest onbesproken te laten, is natuurlijk te gek voor woorden.

Die extra inkomsten van de ‘brengers’ levert Schiphol jaarlijks vijftig miljoen eurootjes extra op en dáár gaat het om. Het milieu heeft voor Schiphol nooit een hoge prioriteit gehad. Een alternatief voor de ‘brengers’ is er niet. Bus en trein hebben niet voldoende capaciteit en zonder Kiss & ride wordt het dan gewoon Miss your flight.

Mocht u nog met vakantie gaan, waarheen dan ook en voor welk vervoermiddel u ook kiest, dan wens ik u een prettige, veilige reis en een behouden thuiskomst.

 

 

Tags: , , , ,

Laat een reactie achter