Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Veilig

Regelmatig krijg je mailtjes in je mailbox die je niet vertrouwd. Ik krijg ze onder meer van KPN, ABN-AMRO, ING, de Rabobank, Apple, nutsbedrijven en van Jumbo. Nu is het zo dat je bij de meeste al je vrij snel doorhebt, dat ze niet van betreffend bedrijf komen door het taalgebruik. Daar komt nog bij dat ik niets heb met sommige van genoemde banken, dus waarom zouden die mij mailen? Voor mij is er dan ook maar één oplossing, ze verdwijnen linea recta in de prullenbak en soms al voordat ik ze heb geopend.

Zo kreeg ik er op 31 maart ook eentje van Menzis (mijn ziektekostenverzekeraar) en ik heb er heel lang naar zitten staren. De tekst “Om uw gegevens nog beter te beschermen, verandert binnenkort de inlogwijze van Mijn Menzis. U logt dan in met uw DigiD én extra sms-controle,” bracht me redelijk in verwarring.

Ja, ik ken het systeem om in te loggen met sms-controle omdat mijn hypotheekverstrekker dat ook gebruikt, maar het feit dat ik kon inloggen met mijn DigiD vond ik ook al vreemd. DigiD is een tool (gereedschap) van de overheid en niet van verzekeringsmaatschappijen, die meestal een nickname of e-mailadres met wachtwoord gebruiken.

Ook de mogelijkheden om ergens op te klikken, gaven reden tot wantrouwen.
Bekijk ook de veelgestelde (taalkundig ook onjuist, het zijn twee woorden) vragen, neem contact op, afmelden, bekijk de webversie, wat vindt u van deze mail, disclaimer, privacy en nog een contactformulier behoorden tot de mogelijkheden. Maar liefst 8 mogelijkheden om een virus binnen te halen of mijn gegevens nog beter te beschermen! Ik maakte er geen gebruik van.

Menzis veranderde afgelopen jaar op eigen houtje het medicijn voor mijn COPD en daar werd ik niet vrolijker van. Integendeel, mijn benauwdheid nam toe, al bezwoer de apotheek bij navraag dat het toch echt hetzelfde middel was. Dat kan best kloppen maar de inhalator is ronduit waardeloos en het middel bereikt daardoor niet de plek waar het zijn werk moet doen.

Daarom heb ik bij mijn laatste bezoek aan de longarts gevraagd of hij het oude medicijn weer wilde voorschrijven en dat deed hij met plezier, hij zou het doorgeven aan de apotheek. Nog geen uur later, ik was net terug uit het ziekenhuis, belde de apotheek: “ze mochten het middel niet zomaar verstrekken, ik moest het zelf betalen en vervolgens declareren bij Menzis om het betaalde bedrag weer terug te krijgen.

Bij navraag bleek dat Menzis het medicijn wel vergoed, maar dat helaas € 0,10 (!!) wel voor eigen rekening is, omdat het medicijn zo duur is. Het nieuwe medicijn kost overigens € 33,44 per maand en het oude was iets meer dan € 13,– duurder, € 46,79 per maand om precies te zijn.
Wie nog zegt dat de verzekeringsmaatschappijen geen macht hebben, verdient de doodstraf, maar dat terzijde.

Deze week was het zover, ik kreeg mijn “oude nieuwe” medicijnen, rekende af en kreeg een prachtige factuur van de apotheker om in te dienen. Wat nu? Toch maar even zoeken op internet en daar stond op de site van Menzis: “Snel en veilig zorgkosten declareren. Heeft u zorgkosten gemaakt en daar een rekening van gekregen? Kies dan voor gemak”. Wat fijn dacht ik nog, en koos na het inscannen van de factuur dan ook voor meteen voor het snelle en veilige gemak.

Ik opende de site van Menzis en zag het volgende bericht: “LET OP: In de loop van dit voorjaar vraagt DigiD u om in te loggen met extra controle per sms. Hiervoor moet uw telefoonnummer bekend zijn bij DigiD.” De mail die ik in maart had ontvangen bleek echt te zijn, dus ik moest wel nog ‘even’ de instellingen bij mijn DigiD aanpassen en mijn mobiele nummer invoeren om de code die “mijn gegevens veiliger maakt” te ontvangen.

Inloggen met DigiD, mobiele telefoonnummer invoeren en ook daar moest ik wachten op een sms-bericht met veilige code alvorens het kon worden doorgevoerd. Wachten duurt altijd lang, dus toen het volgens mij te lang duurde dat mijn telefoon meldde dat ik een bericht had ontvangen, drukte op de mogelijkheid voor een nieuwe code als het bij de eerste niet zou lukken.

Ik was te snel. “U moet minimaal twee minuten wachten alvorens opnieuw om een code te vragen.” Uiteindelijk gaf mijn telefoon het bevrijdende piepje, ik had de geheime code binnen en nu kon ik eindelijk mijn declaratie indienen.
Dacht ik.
Nu moet ik nog wachten op een brief van DigiD zelf, waarin een code staat die nog geheimer is en die ik weer moet invoeren, om de geheime code die ik per sms ontvang te activeren.

Wat zei Mark Rutte ook alweer na het kerstreces?
“Een nieuw kabinet moet de komende jaren fors blijven investeren in veiligheid. Daardoor kunnen opsporingsdiensten inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de criminaliteit, zoals computercriminaliteit en ondermijnende misdaad.”

Ondertussen kunnen allerlei mafkezen van een bepaalde religie zichzelf vrolijk laten ontploffen, u doodrijden in een gestolen auto of gewoon een bom leggen in een winkelcentrum vanwege de feestelijke ramadan, daar kan geen sms-code tegenop.
Jazeker, Nederland is een stuk veiliger geworden.

Tags: , , , , ,

2 Reacties op “ Veilig ”

  1. Rob on 9 juni 2017 at 11:23

    Dit staat er op de website van DigiD

    “Inloggen met sms-code

    Op steeds meer websites kunt u alleen inloggen met de extra controle via sms. Bijvoorbeeld bij uw zorgverzekeraar. Als u uw telefoonnummer nog niet heeft toegevoegd kunt u dat alsnog doen via Mijn DigiD.”

    Nou dan bof ik tot nu toe want ik kan nog steeds inloggen met alleen mijn gebruikersnaam+wachtwoord.

    Maar gelukkig is het voor mij, woonachtig in het buitenland, bijzonder eenvoudig om een SMS code te verkrijgen want bij Vraag en antwoord op de website valt ook dit nog te lezen:

    “Ik woon in het buitenland en heb al een DigiD. Kan ik mijn DigiD uitbreiden met de extra controle via sms?”

    “Dat is niet mogelijk omdat DigiD alleen een activeringscode kan sturen naar een adres in Nederland. U kunt wel een nieuwe DigiD aanvragen met de extra controle via sms. Voor het afhalen van een activeringscode van uw nieuwe DigiD gaat u naar één van de daarvoor beschikbare balies.”

    Kijk dat is nog eens servicegericht denken richting de burger. Het enige dat ik hoef te doen is even naar een balie rijden. De dichtstbijzijnde is voor mij Breda en dat is slechts 4200 km vice versa.
    Ja voor je eigen veiligheid moet je wat over hebben natuurlijk!!

  2. Henk Mulder on 8 juni 2017 at 14:14

    100%, meer kan niet, mee eens!
    Zouden de nieuwe, voornamelijk (sub)tropische medeburgers die onder meer door de ‘vrienden’ Klaver en Pechtold hier hartelijk welkom worden geheten, zich ook door deze ‘klantvriendelijke’ en ‘veilige’ methode moeten worstelen?

    Groet, Henk Mulder

Laat een reactie achter