Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Grebbelinie

Afbeelding van: http://www.bunkerinfo.nl

Toen ik zestien werd en mijn eerste brommer kreeg (uiteraard een Puch, het waren de jaren ’60), zwoer ik dat ik nooit meer zou fietsen.

“Bewegen is leven mijnheer,” zei de longarts, toen ik weer eens voor mijn jaarlijkse onderzoek bij hem voor zijn bureau zat. Er was geconstateerd dat mijn longen niet slechter waren geworden sinds ik was gestopt met roken, maar wilde ik dat zo houden dan moest er wel bewogen worden volgens de dokter.

Ik brak na 46 jaar mijn belofte en kocht een hometrainer. Ik fietste aanvankelijk 5 minuten en gaf het vervolgens uitgeput en buiten adem op. Het werden 10, 20, 30 minuten en uiteindelijk trapte ik dagelijks een uur op het kolereding. Tot mijn stomme verbazing ging mijn conditie behoorlijk vooruit en kreeg ik wat meer respect voor het trainingstoestel, dat ik eerder zo verafschuwde.

Nu heb ik een elektrische fiets en bij mooi weer (dat is wel een vereiste) maak ik nu, samen met mijn lief, tochten van rond de 40, 50 km kilometer per keer. Zo kom je op plekken waar je, al woon je er al meer dan 30 jaar, nog nooit bent geweest. Op enkele honderden meters van mijn huis loopt het Valleikanaal en dat is voor ons meestal het startpunt, bij knooppunt 8.

Dit Valleikanaal is ongeveer 40 km lang, werd in zijn huidige vorm aangelegd in de periode 1935-1941 in het kader van de werkverschaffing en stroomt door de provincies Utrecht en Gelderland. Het kanaal moet wateroverlast voorkomen en zeker niet onbelangrijk, het diende ook ter versterking van de Grebbelinie.
En via die Grebbelinie kwamen op de gelijknamige route, de Grebbelinieroute (37 km).
Een fietstocht vol geschiedenis en interessante wetenswaardigheden die ik u zeker kan aanraden.

In 1745 begon de Republiek de Zeven Verenigde Nederlanden met de aanleg van de Grebbelinie om Holland te beschermen tegen inval van vijanden. Deze Grebbelinie was weer een voorverdediging van de Hollandse Waterlinie, die was gebaseerd op inundatie, d.w.z. het land onder water zetten om de vijand tegen te houden.

Deze methode is in Nederland eeuwenlang gebruikt als defensief middel. Ook bij de twintigste-eeuwse Grebbelinie was inundatie voorzien, maar het hiervoor benodigde bomvrije gemaal was nog niet gebouwd toen de Duitsers in 1940 ons land binnenvielen (en we hadden ook, net als nu, wat te weinig materieel maar dat terzijde). Wrang genoeg gebruikte ook het Duitse leger gebruikte de Grebbelinie om de oprukkende geallieerden tegen te houden.

Eind 2014 is de Grebbeliniedijk tussen Amersfoort en Bunschoten met 70000 m² klei versterkt. Hierbij is ook het historische Grebbelinieprofiel weer aangebracht.

Dertien kazematten zijn daarbij ingepast in de dijk langs het nieuw aangelegde fietspad tussen Amersfoort en de Malebrug (ook een mooie route als je richting Soest fietst) over de Eem. Op de foto hiernaast ziet u een kazemat langs de Eem in de buurt van Hoogland.

In Leusden is een museumbunker ingericht aan de Langesteeg. Dit is een Duitse bunker die in 1944-1945 werd gebouwd. De bunker zelf is een eenvoudig betonnen bouwwerk met twee meter dikke muren, een schietgat en een deur. Met een binnenruimte van 6 bij 3,5 meter en een hoogte van 2,30 meter uitstekend geschikt om een klein museum in te richten. Aan de hand van informatiepanelen wordt de bezoeker meegenomen in de oorlogsgeschiedenis van deze strategische plek die de Duitse verdedigingslijn diende.

De Grebbelinie route kunt u hier vinden: https://www.route.nl/fietsroute/148978/grebbelinie-route
En al fietsend zijn er behoorlijk wat plaatsen met musea waar wat valt te zien, bijvoorbeeld bij Woudenberg: http://www.grebbelinieinhetvizier.nl// en http://hoevedebeek.nl/museum/
Voor de bunker aan de Langesteeg zie: https://www.historieleusden.nl/museumbunker.html

Mocht u overigens meer in de buurt van Utrecht wonen, ook daar is ook een mooie tocht (54 km) die meer te maken heeft met de Hollandse Waterlinie: https://www.fietsnetwerk.nl/fietsroutes/fietsroute-langs-utrechtse-forten/

Schrijf op een mooie dag de knooppunten op en als u beschikt over navigatieapparatuur voor de fiets, download dan het .gpx bestand en duik in de Vaderlandse geschiedenis.
Het is absoluut de moeite waard.

 

Tags: , , , ,

Laat een reactie achter