Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Digitalitus

Door zeer onregelmatige werktijden, zowel in binnen- als in buitenland, kom ik soms niet toe aan de dagelijkse controle van mijn mailbox. Gistermorgen was het weer eens zover. Twee dagen had ik niet gekeken en daarom werd ik nu geconfronteerd met 128 onzinnige berichten.

Het is eigenlijk verbijsterend wat er allemaal in je mail terechtkomt. Het is juist dat ene bericht dat belangrijk kan zijn en dat mij ervan weerhoudt het hele zootje in Ă©Ă©n keer te ‘deleten’ zoals dat tegenwoordig wordt genoemd. Naast je gewone werk ben je verplicht om steeds meer nieuwe werkwoorden te leren.

En elke keer moet je weer alert zijn. Je weet tegenwoordig dat 90% van de berichten zogenaamde ‘neppers’ zijn en soms bedrieglijk echt lijken, maar sommige neppers pluk je er zo tussenuit.

Ik heb geen Visakaart en de digitale mededeling, die zogenaamd van Visa komt, waarin mij wordt meegedeeld, dat mijn rekening wordt geblokkeerd als ik niet razendsnel verschillende digitale handelingen verricht of met spoed een bepaald bedrag overmaak, gaat onmiddellijk naar de delete-knop.

Ook de ‘liefdevolle’ mail van Cynthia doet mijn hart niet sneller kloppen, ook al vermeldt haar boodschap, dat zij mij graag eens wil ontmoeten voor een etentje bij kaarslicht en een glaasje wijn. Vervolgens wil ze graag ‘al mijn wensen’ vervullen. Diverse ‘vriendinnen’ van Cynthia sturen mij soortgelijke mails.

En dan al die neppers die mij rijk willen maken. Ik weet dat rijk worden niet voor mij is weggelegd en mijn streven is er ook nooit op gericht geweest. Dat laat ik trouwens over aan ex-politici die inmiddels hebben plaatsgenomen in de banencarrousel en van daaruit een superbaan krijgen aangeboden met een vorstelijk salaris. Of ze er geschikt voor zijn, doet niet ter zake.

De afgelopen uren heb ik mailtjes ontvangen die zouden komen van KLM, Aldi, Elkedagietsleuks.nl, Kortingsbonnen, SNS, Heineken, Jumbo, ING, Trapliften Nederland, Bouwbeurs, Bespaarslim, Rabobank, Nespresso, DealQlub, Hamster Week, 35PlusDate, Novasol, CJIB en Auto taxatie.

Alleen al aan de verzendadressen (te zien door op de naam van de afzender te gaan staan) zie je al gauw dat je met bedrog hebt te maken. Neem nu de mail die bij het CJIB vandaan zou komen en waarin wordt gesteld, dat ik na diverse aanmaningen mijn bekeuring niet heb voldaan. Hel en verdoemenis zullen mijn deel zijn als ik niet met spoed € 324, 64 overmaak.

Aan onder meer de taalfouten herken ik de nepper, maar het ziet er bedrieglijk echt uit. Ook de aanbiedingen van Hamster Week, inclusief Albert Heijn logo moet je de indruk geven, na het invullen van een enquĂȘte, dat juist jij in de prijzen bent gevallen.

Zoals gezegd, wil je toch weten of deze mail echt van Albert Heijn komt, ga dan even op het adres bovenin van de afzender staan. Even wachten en je ziet het volgende ‘adres’ verschijnen: ah@www157.httbhesbm.men. Dat heeft net zo veel met AH te maken als een Eskimo met pindakaas.

Nu moet je trouwens op deze sites nooit iets aanklikken. Gooi direct de deleteknop eroverheen. Nu kan ik mij voorstellen, dat mijn vrouw van Albert Heijn (of Jumbo of Lidl) een klantenkaart o.i.d. heeft. Maar daar heeft die nepmail van het bovengenoemde mailadres niets mee te maken.

Terwijl ik dit zit te typen, verschijnt een mail op m’n scherm van Click2deal met onder meer een aanbieding van een “sportieve luchtdoorlatende pet” en een cursus “Omgaan met ADHD – begrijp de fysieke & mentale aspecten”. En deze ‘spectaculaire’ aanbiedingen gelden alleen vandaag.

Er bestaat helaas nog geen legale zelfverdedigingscursus “Hoe om te gaan met de ‘gifwolk’ van digitale rotzooi, die wordt verstuurd door infantiele en criminele internetaanbieders”.

Deze vorm van digitale criminaliteit krijgt bij de overheid nog steeds niet de aandacht die het verdient. Ja, wat wil je ook. Overheidsdiensten (en ook ziekenhuizen en andere instellingen) die zelf nog werken met Windows XP, hechten blijkbaar geen waarde aan de veiligheid van de burgers.

Wizzkids en –girls van pakweg 14 jaar zijn in staat om met hun digitale vernuftigheid complete bedrijven en instellingen plat te leggen. En onze overheid? Die lijdt aan ‘digitalitus’. Een vorm van chronische hersenverweking die het onmogelijk maakt de gevaren van het digitale systeem te onderkennen.

Voor wat betreft mijn mailbox begin ik steeds meer te verlangen naar een digitale NEE/NEE dan wel NEE/JA sticker.

 

 

Tags: , , ,

Laat een reactie achter