Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Beeldvorming

U kent die momenten ongetwijfeld. Je ziet beelden op de tv van een prachtige omgeving en bij sommige beelden denk je hé, daar ben ik ook wel eens geweest.

Voor de meeste bestemmingen hebben we toentertijd de auto gebruikt. Soms met de caravan erachter en soms hebben we gebruik gemaakt van een vliegverbinding. Ik heb het dan alleen nog maar over de vakanties en niet over woon-werkverkeer.

Als ik nog eens nadenk over de vakanties van 40 jaar en vaak méér dan één keer per jaar, waarvan een flink deel met onze twee kinderen, dan kom ik grofweg uit op zo’n 120.000 kilometers met de auto. Een deel van die kilometers was dus inclusief caravan, wat leidde tot een verbruik van 1:6 tot 1:7. Later, zonder caravan, zaten we gemiddeld op 1:14.

Ik zal er niet ver naast zitten door te stellen, dat ik in die periode ongeveer 12.000 liter brandstof heb verbruikt. En dat dus alleen in m’n vrije tijd. Nu maakt het natuurlijk wel uit of je als vakantiebestemming kiest voor Drenthe, Limburg, Zeeland, de Waddeneilanden of, zoals wij, door Europa trokken. Als ik ervan uitga, dat ongeveer één miljoen mensen dezelfde vakantie-ideeën hadden (en hebben) dan kom ik over die 40 jaar dus uit op een brandstofverbruik van 12.000.000.000 liter. Dat is dus twaalf miljard liter.

En dan heb ik het ‘slechts’ over de vakantiekilometers per auto van één miljoen Nederlanders. Dus het verbruik voor vliegvakanties en van botenbezitters niet meegerekend. Als we daar nu eens van 10 Europese landen per land één miljoen mensen met hetzelfde ‘vakantiegedrag’ bijtellen, dan komen we dus uit op 132 miljard liter! En dan hebben we het alleen nog maar over het vakantiegedrag van 11 miljoen Europeanen gedurende een periode van 40 jaar. al die andere, tientallen miljoen mensen die het ‘dichter bij huis’ zoeken, heb ik dus niet meegerekend.

Vorige week sprak ik iemand die had besloten om samen met z’n vrouw een ‘milieuvriendelijke’ cruisereis via de Rijn en Donau te maken naar het Zuid-Duitse Passau. Hij was het ‘gesleur’ over de autowegen meer dan zat en het was ook nog eens uiterst belastend voor het milieu, zo besloot hij zijn motivering voor deze alternatieve, ‘milieuvriendelijke’ vakantie.

Ik wees hem op een artikel op de site van Maritiem Nederland van 22-11-2017 waarin onder meer wordt vermeld, dat een modern binnenvaart cruiseschip voor een reisje Amsterdam – Passau toch al gauw 125 kuub (125.000 liter) gasolie verstookt. Op dezelfde site las ik onlangs, dat Amsterdam in 2018 ongeveer 187 zeecruiseschepen verwacht en daarnaast nog 1950 aanlopen van riviercruiseschepen. En het gemeentebestuur wil alle passagiers van die schepen in 2019 € 8,00 per dag aan toeristenbelasting laten betalen.

Die cruisevakanties leveren de gemeente Amsterdam (geldt ook voor andere gemeenten met aanlegmogelijkheden voor cruiseschepen) een enorme smak geld op. Logisch dat je die bestuurders nooit hoort praten over ‘scheepvaartproblematiek’ met betrekking tot het milieu. Nee, het zijn voor hen de automobilisten die moeten worden ‘gepakt’.

Rijd je bijvoorbeeld in een Fiat Punto uit 2012 met een dieselmotor, dan hoefde je in 2012 geen wegenbelasting te betalen omdat je zo’n schone motor had. Maar volgens de huidige, politieke regelneven en –nichten ga je nu met zo’n auto behoren tot de smeerkezen. In sommige steden mag je met een oudere ‘diesel’ niet eens meer komen.

Wat mij stoort aan die zogeheten politieke, ‘milieuvriendelijke’ gemeentehobbyisten, is het fanatisme waarmee ze zich presenteren als de weldoeners van het milieu. Het willens en wetens verkrachten van de feiten lijkt hun grootste hobby te zijn. Natuurlijk willen de gemeentebesturen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem al die vele honderden cruiseschepen hartelijk welkom heten. Een reisje langs (via) de Rijn is uiteindelijk een ‘romantisch’ reisje en dat ga je niet verzieken door over het milieu te praten.

Ook de bestaande vliegvelden, met Schiphol voorop en jaarlijks goed voor 500.000 landende en vertrekkende vliegtuigen, is uit milieutechnisch oogpunt niet interessant voor de gemeentelijk milieu-ayatollahs. Alleen al de opbrengsten van heffingen en belastingmaatregelen zijn uiterst lucratief en daardoor interessant.

Maar om als gemeentebestuur een vingerhoed aan vervuiling te verbieden en de vervuilende inhoud van een container onbesproken te laten, vind ik op z’n zachtst gezegd hypocriet. Anders gezegd; Deze ‘verneukeratieve’ werkwijze vertroebelt een objectieve beeldvorming.

We bestaan, we eten en drinken, we verplaatsen ons, dus vervuilen we ook. Ik ben mij daar goed van bewust. Ik ben mij er ook van bewust dat ik elektriciteit verbruik en een hoeveelheid kubieke meters gas (wat ‘straks’ moet worden vervangen door een andere energiebron).

Laten al die ‘milieubewuste’ bestuurders hun energie eens steken in de problematiek die wordt veroorzaakt door een ongebreidelde groei van de wereldbevolking. Problematiek die vaak vanwege religieuze redenen blijkbaar niet mag worden besproken.

In 1804 woonden er één miljard mensen op de wereld. In 1927 waren dat twee miljard mensen. Eind jaren 50 groeide de wereldbevolking tot drie miljard personen. Op 11 juli 1987 werd het Kroatische jongetje Matej Gaspar symbolisch uitgeroepen tot vijf miljardste wereldburger.

Op 19 juli 1999 werd volgens de Verenigde Naties de 6 miljardste mens geboren. Een jongen uit Sarajevo kreeg de eer. Dit was uiteraard een symbolische keuze, omdat het niet was na te gaan wie daadwerkelijk de zes miljardste wereldburger werd. Op 31 oktober 2011, iets meer dan 12 jaar later, werd de 7 miljardste mens geboren.

We kunnen dit allemaal, inclusief de onrustbarende voorspellingen voor de nabije toekomst, via Wikipedia vinden. Het principe van de vervuiler betaalt, wordt door diverse overheidsbestuurders wel zeer eenzijdig, misleidend en ook nog eens bewust toegepast. Een schandelijke ontwikkeling.

En als u er aan toe bent en hoe u ook reist; in elk geval een prettige vakantie gewenst.

 

Tags: , ,

Laat een reactie achter