Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Amsterdam 2030

“Opa, Amsterdam is toch onze hoofdstad?”
“Ja jongen.”
“Ik ben daar nog nooit geweest.”
“Dat klopt en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren.”
“Waarom niet opa?”

“Dat zal opa je uitleggen. Wij wonen in Groningen. En naar Amsterdam is het 196 km heen en dus ook weer terug.”“Maar opa heeft toch een auto?”
“Jongen, toen jij in 2018 werd geboren, kon opa nog in drie uur naar Amsterdam rijden. Dat duurt nu vijf uur heen en vijf uur terug. Heeft met de beperkte maximumsnelheid en de CO2-uitstoot te maken. Als we hier om vijf uur vertrekken, zijn we om tien uur in Amsterdam. Als we dan ‘s middags om vijf uur weer vertrekken, zijn we met een beetje geluk ’s avonds om tien uur weer in Groningen. En dat trekt opa niet meer.

En dan al die files die de reistijd wel eens kunnen verdubbelen. Op jouw geboortedag in 2018 stond er in Nederland 1100 km aan files. Tegenwoordig is dat tijdens de spits al gauw 1500 km. En dan heeft opa het nog niet eens over de brandstofprijzen.”

“Maar je kunt met de auto wel overal komen opa?”
“Jawel, maar dan moet je voor het parkeren € 15,00 per uur betalen. Dat was in 2019 nog ‘maar’ € 7,50 per uur.”
“En met de trein dan opa?”

“In 2018 kostte een retourtje Groningen-Amsterdam € 50,60 en dat is nu € 102,40. En voor jou kost een retourtje tegenwoordig ook € 102,40. Als we nog naar de dierentuin plus het Rijksmuseum gaan en ook nog iets willen eten, is opa z’n AOW van de hele maand kwijt. En als je niet in Amsterdam woont, moet je voor elke stap die je zet, toeristenbelasting betalen en adembelasting voor de CO2 die je uitstoot. Elke bezoeker moet tegenwoordig door een toegangspoort. Die adembelasting geldt trouwens voor iedereen.”

“Komen er dan nog wel toeristen naar Amsterdam opa?”

“Goeie vraag jongen, goeie vraag. Het Amsterdams gemeentebestuur wil helemaal geen toeristen. Vroeger hadden we verschillende partijen die de regels voor de gemeente vaststelden. Maar tegenwoordig wordt de stad bestuurd door GroenSlinks, wat een samenvoeging is van GroenLinks en BloedLink, met als opperhoofd Jesus Klaverblad.

Het openbaar vervoer is overgenomen door de Chinezen. Taxi’s kom je er niet meer tegen, alleen riksja’s en bakfietsen. Zelfs Schiphol moet binnen vijf jaar verdwijnen. Wat zeg je? En de Stint dan? Daar rijdt nog één aangepaste, overkapte versie van rond met daarin een speciaal ligbed, speciaal ontworpen voor het vervoer van Jesus Klaverblad met als bestuurder op ‘de bok’ Femke Halsema.

Inderdaad, die vrouw is ooit nog eens burgemeester van Amsterdam geweest, maar door al haar blunders en theekransjesgeleuter is ze nu ‘gepromoveerd’ tot particulier Stintstuurvrouw van Jesus Klaverblad.”

“Opa, zullen we die film nog eens draaien die u ooit heeft gemaakt in Amsterdam toen er nog geen muur omheen was gebouwd?”

 

Tags: , , ,

Laat een reactie achter