Welkom bij Burgergazet

Niks vernielen hier

Leden login

Wachtwoord vergeten?

Alles is onder controle

Het kwam door een stompzinnig, ‘geruststellend’ riedeltje van Cora van Nieuwenhuizen. In het AD lees ik onder meer het volgende:
“Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) spreekt na de ramp in Genua geruststellende woorden over de staat van de Nederlandse bruggen, maar volgens experts is grootschalig onderhoud nodig om Italiaanse toestanden in de toekomst te voorkomen. 

Onze infrastructuur staat, in tegenstelling tot de Italiaanse, hoog aangeschreven en bruggen en tunnels worden goed in de gaten gehouden. Daarnaast kent Nederland geen bruggen zoals degene die in Genua is ingestort.

Met deze sussende woorden kwam minister Cora van Nieuwenhuizen gisteravond in het televisieprogramma Laat op één, als reactie op de ramp in Italië. ,,We zitten er bovenop, grijpen veel eerder in. Bij twijfel wordt er geen risico genomen en wordt een brug afgesloten”, aldus de bewindsvrouw op Infrastructuur.”

We hebben het dus over dat verschrikkelijk ongeluk (14/8) in Genua, waar 250 meter van een brug ‘zomaar’ de diepte indonderde en waar zeker 39 mensen bij om het leven zijn gekomen.

Hoewel diverse experts in ons eigen land, waaronder professor Rob Nijsse (Tel. 15/8) laten weten, dat een soortgelijk ongeluk ook hier kan gebeuren, denkt Cora daar dus heel anders over. Blijkbaar zitten al die deskundigen uit hun nek te kletsen. Ik wil nog een artikel citeren van de site zaanstadnieuws.nl van 11 april j.l.:

“Coenbruggen in een deplorabele conditie – meteen ingrijpen noodzakelijk.
Tientallen bruggen en viaducten in Noord-Holland vertonen dusdanig ernstige gebreken door achterstallig onderhoud dat er onacceptabel risico bestaat op instorten. Dat blijkt uit onderzoek door EenVandaag en NH Nieuws. Ook de Coenbruggen verkeren in een deplorabele conditie. 

Het gaat in onze provincie onder andere om scheuren, verzakkingen, falende wapening, vervorming en extreme roest. Op sommige locaties is er zelfs sprake van instortingsgevaar, zo ontdekten de nieuwsorganisaties nadat ze inzage kregen in ruim 200 inspectierapporten van Rijkswaterstaat via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

En al die schrikbarende rapportages, inclusief de waarschuwingen voor instortingsgevaar, zeggen Cora dus blijkbaar niets. Hoewel er dus uit diverse rapportages blijkt, dat er twijfel bestaat en zelfs méér dan dat, over de kwaliteit van diverse bruggen/viaducten, durft Cora spijkerhard te zeggen: “Bij twijfel wordt er geen risico genomen en wordt een brug afgesloten.” En die verhoging van enkele honderden miljoenen aan achterstallig onderhoud is slechts een druppel op de gloeiende plaat.

Met de beschikbare informatie waaruit ik heb geciteerd, durf ik te zeggen dat de minister dan liegt dat ze barst. Dat ze wellicht beschikt over bestuurlijke ervaring, wil niet zeggen dat ze ons willens en wetens mag belazeren. Ook mag ze zich niet verschuilen achter haar ambtenaren, die haar dus blijkbaar ‘voeden’ met misleidende informatie. Cora is in elk geval lichamelijk een volwassen vrouw en heeft onder meer als taak om de burgers desgevraagd zo optimaal mogelijk te informeren.

Het volkomen negeren van al die deskundige, waarschuwende signaleringen, waar trouwens veel overheidsgeld aan is besteed, is een signaal dat we hier hebben te maken met een vrouw die totaal niet geschikt is voor haar functie. Eigenlijk zegt Cora, er is niets aan de hand en gaat u maar rustig over al die ‘veilige’ bruggen en door al die ‘veilige’ tunnels rijden. En gaat het wel mis, tja, dan hebt u gewoon pech gehad.

Wie is minister Cora (VVD) eigenlijk? Op Wikipedia lees ik onder meer het volgende:
Van Nieuwenhuizen studeerde sociale geografie aan de Universiteit Utrecht. Zij volgde diverse post-doc opleidingen, onder meer Corporate governance aan de Nyenrode Business Universiteit en Strategy, innovation and governance aan de Tilburg University. Zij was van 1987 tot 1991 werkzaam bij een bank. Van 1991 tot 2007 werkte zij in de bedrijfsvoering van een dierenartsenpraktijk, en vestigde zich tevens als freelance economisch geografe.

Je vraagt je af hoe zo’n vrouw aan zo’n functie komt. Ik stel mij zo het volgende voor. Ze heeft een aantal jaren in de politiek rondgekeuteld en wordt dus opgemerkt door Mark Rutte. “Cora meisje, ik heb nog een leuke baan voor je als minister van Infrastructuur en Waterstaat.” “Maar Mark, is dat voor mij niet een brug te ver? Ik heb trouwens helemaal geen verstand van bruggen, tunnels en viaducten.”

“Maakt niet uit, lieve kind. Verstand is voor zo’n functie helemaal niet belangrijk. Als je maar op de juiste momenten weet te zeggen, dat je je iets niet kunt herinneren; doe ik ook altijd, ha, ha, ha.”

Het zal ongetwijfeld iets anders zijn gegaan. Maar een minister die willens en wetens alle waarschuwende rapporten en adviezen negeert; ons wil doen geloven dat er eigenlijk niets aan de hand is en dat er nergens instortingsgevaar bestaat terwijl ze wordt overstelpt met berichten waaruit het tegendeel blijkt, is voor mij geen knip voor de neus waard. Vooral niet omdat ze voortdurend de indruk wil vestigen dat ze alles onder controle heeft. Ik zou zeggen, volg dezelfde uitgang als Halbe Zijlstra.

Haar wachtgeld zouden we kunnen besteden aan een brug met achterstallig onderhoud. Keus is er voldoende.

 

 

 

Tags: , , ,

Laat een reactie achter